ARTICOL

Despre comunicare-interviu publicat in revista Ce se intampla, doctore?

  1. Cum iti dai seama ca exista bariere in comunicare?

Vorbim despre bariere in comunicare atunci cand mesajul nostru ajunge incomplet la celalalt, cand intentia de comunicare a fost una si ce a rezultat, alta. La workshop-ul meu vin oameni care imi spun contrariati ca una spun si alta inteleg oamenii din jurul lor-un fel de vorbim impreuna, dar ne intelegem separat. Vor sa inteleaga de ce se intampla asta, care este logica, caci intuiesc o logica, o psihologie a comunicarii in spatele simplului vorbit, care le scapa. Si asa si este, simplul a vorbi nu este suficient pentru a comunica. Este nevoie de timp, studiu si exercitiu pentru a intelege buna parte din mecanismele comunicarii, pentru a ne familiariza cu logica emotiilor din spatele ei si pentru a ne antrena, prin experiente diverse, in a deveni comunicatori eficienti.

  1. Care sunt, de fapt, caracteristicile unei comunicari eficiente?

As putea raspunde simplist ca o comunicare eficienta este o comunicare (o congruenta intre elementele verbale, paraverbale si nonverbale) care isi atinge obiectivele din prima incercare. Insa nu este doar atat. Comunicarea nu este un proces predictibil si unidirectional. Nu este deci simplu de raspuns la aceasta intrebare. Procesul comunicarii este unul dinamic, influentat de toata complexitatea si incertitudinile comportamentului uman.

Primul reper dupa care evaluez eu personal comunicarea este conectarea. Comunicarea decurge pe doua planuri, intotdeauna: planul continutului si planul relatiei, ultimul influentandu-l pe cel dintai. Al doilea reper al meu personal este intentia. Detectez cu acuratete intentia din spatele comunicarii, chiar daca mesajul nu a fost cel mai fericit formulat. Daca intentia este pozitiva, benefica, constructiva, trec relativ usor peste stilul mai greoi sau mai putin cizelat de comunicare. Daca nu, pun intrebari pentru a ma edifica, dar si pentru a castiga timp de reflectie, ca sa decid cum este cel mai bine sa actionez.

Visez o lume în care oamenii vor vorbi din inimă. Cu grijă, cu respect pentru celălalt, cu cuvinte alese, cu energie tonică, ziditoare.

Cu cât antrenez mai mulți oameni, cu atât dau sanse lumii visate sa se intrupeze… 🙂

  1. De ce apar aceste bariere?

Apar din multe motive, primul si cel mai larg raspandit motiv fiind credinta ca toti comunicam de cand ne nastem si ca nu este nevoie sa studiem si sa ne antrenam pentru a deveni comunicatori mai buni. Daca defilam in lume cu aceasta credinta, nici nu vom fi vreodata interesati sa patrundem in culisele comunicarii, pentru a vedea ce mecanisme complexe se afla acolo, ce lume bogata ni se dezvaluie. Un alt motiv pentru care apar bariere in comunicare este dat de lipsa de interes real in relatia cu celalalt, ceea ce duce la incapacitatea de a-l asculta cu adevarat si de a-i valida trairile. Barierele in comunicare apar pentru ca decriptam in imagini diferite cuvintele, facem presupuneri, acordam sensuri diferite cuvintelor, nu stapanim si nu stim sa folosim abil nonverbalul si paraverbalul (ritm, ton, viteza, accent, intensitate, pauze). Este fascinant de vazut cum la nivel teoretic oamenii par sa inteleaga cu mare usurinta ceea ce le spun, dar cand exersam, dau gres si spun ca le-am intins o capcana! Fiecare concept teoretic prezentat la workshop, fiecare bariera de care pomenesc acolo este ilustrata cu exercitii care maximizeaza constientizarea.

  1. Care sunt tehnicile pentru imbunatatirea mesajului?

Nu le-as spune chiar tehnici, ci recomandari pentru imbunatatirea comunicarii:

  • putem avea comunicare si relatii mai bune daca ne aplecam asupra lucrurilor pe care le avem in comun cu ceilalti. Asta nu inseamna ignorarea diferentelor, ci acceptarea lor si folosirea lor ca puncte de dezvoltare. Relatii mai bune inseamna implicit si comunicare mai buna si invers. „Oamenii se urasc pentru ca se tem. Se tem pentru ca nu se cunosc. Nu se cunosc pentru ca nu comunica” -cat adevar in cuvintele lui Martin Luther King!

  • ascultarea-parte importanta a procesului de comunicare. Ascultarea se exerseaza, presupune maturitate si o atitudine orientata catre celalalt, catre dezvaluirea celuilalt, nu a propriei persoane. In fond, vorbind mereu si mereu, riscam sa ne autoplictisim, ceea ce vrem sa spunem, stim deja, corect? Nu este mai interesant atunci sa punem intrebari si sa il ascultam pe celalalt? Aflam mai multe lucruri si ne sporim sansele atat sa invatam ceva nou, cat si de a fi perceputi ca buni comunicatori.

  • recunoasterea si evitarea barierelor

  • o nuantare a discursului, care nu poate veni din alta parte decat din lectura, interactiuni frecvente cu oamenii, deschidere si practica zilnica.

  1. Cum definesti mesajul toxic?

Trebuie sa mentionez ca aceasta sintagma-mesajul toxic- am intalnit-o in minunatele carti semnate Jacques Salome-psihosociolog francez si autor al multor carti traduse si la noi. Mesajul toxic este acel mesaj, care o data receptionat, ne afecteaza negativ. Sunt acele mesaje care ne secatuiesc energia, ne fac sa ne simtim „murdariti”, inadecvati, devalorizati, pusi la zid. Un om care se cunoaste bine pe sine, care este centrat si care selecteaza constient ce anume alege si ce primeste din mediul inconjurator, este infinit mai putin afectat de astfel de mesaje. Insa astfel de oameni sunt putini. In special copiii si adolescentii sunt foarte vulnerabili in fata mesajelor toxice. Mesajele toxice repetate le pot frange aripile, ii pot face sa nu mai aiba incredere in ei, sa se devalorizeze, sa fie confuzi si reticenti fata de lumea inconjuratoare. Daca astfel de mesaje vin repetat si din surse diferite, daunele pot fi foarte mari.

  1. Cum putem identifica un astfel de mesaj si cum il putem inlatura?

Le recunoastem usor, chiar dinainte de a verifica impactul pe care il au asupra noastra dupa faptul ca incep cu tu: tu ma enervezi, tu nu faci asta cum trebuie, numai tie ti se intampla, chiar nu te inteleg, daca tu faci asta, eu am sa fac asta, nu stiu ce vrei sa spui cu asta, nu-mi pasa ce crezi/ce vrei. Eu le mai spun mesaje din ego. In contrapartida, mesajele din inima sau mesajele cadou sunt acele mesaje care ne hranesc, ne intaresc, ne ajuta sa iesim din blocaje, ne inspira, ne elibereaza de temeri sau umbre. Sunt suportive. Ce pot face pentru tine, ma ocup impreuna cu tine, ce ai nevoie? s.a.m.d. O privire plina de reprosuri sau ironica sau o privire complice, suportiva pot fi de asemenea mesaje toxice sau mesaje cadou.

O maxima atribuita lui Heraclit din Efes spune ca: „nimeni nu se scaldă de două ori în acelaşi râu, deoarece nici râul şi nici omul nu mai sunt la fel.” La fel, comunicarea este ireversibila. Cuvintele nu mai pot fi luate inapoi, urmele nu mai pot fi sterse. Mesajele toxice nu pot fi inlaturate, o data primite in sistemul nostru. Ele bruiaza si continua sa bruieze pe termen lung, daca-atentie la aceasta conditie- permitem acest lucru. Ceea ce putem face, este sa ne cunoastem cat mai bine, sa ne marim gradul de constienta de sine, sa nu mai depindem de parerile altora despre noi. Imi amintesc de exemplu ca in studentie eram perceputa drept aroganta. Eram doar timida si foarte delicata, nu doream sa tulbur spatiul nimanui, asa ca linistea care ma insotea si delicatetea, grija in relatiile cu ceilalti ma faceau sa par aroganta. Am fost uimita atunci de cat de diferit se vad lucrurile din exterior, insa nu m-a afectat, aroganta era ceva atat de indepartat de mine….Nu era ceva ce puteam sa accept ca adevarat despre mine, caci stiam de fapt prea bine cate bariere interne aveam!

  1. Are eficienta comunicarii legatura cu felul in care ne privim pe noi insine, cu self-esteeme-ul, cu traume emotionale din trecut?

Da, are legatura cu stima de sine, absolut! Un bun comunicator este o persoana care se cunoaste bine pe sine. Are o buna comunicare si o buna relatie cu propria persoana, de acceptare, daca nu de iubire neaparat, care se transpune apoi intr-o buna relationare si comunicare cu celalalt. Aceasta claritate si eficienta in comunicare duce catre incredere in sine sporita, caci comunicand bine, eficient, isi atinge si obiectivele personale si profesionale mult mai usor. De asemenea, ceea ce credem si ne spunem noua insine, ca prin magie, este si ceea ce ne spun altii despre noi! Este mult de dezvoltat aici-invit insa cititorii sa fie atenti la acest aspect…

Legatura cu trecutul in comunicare o vad in special prin prezenta unor tipare comunicationale preluate de la parinti, in special de la parintele dominant. Cred ca fiecare dintre noi se trezeste vorbind la un moment dat cu tonul si cuvintele unuia dintre parinti. A fi prezent in propria viata, alert, atent ajuta foarte mult, ne putem corecta, ne putem cauta si gasi propria voce, mai buna, mai empatica, diferita, in sensul bun de cea a parintilor nostri.