ARTICOL

Cât și cum vorbim cu copiii?

Creierul unui copil formează  miliarde de conexiuni, care țin mai ales de limbaj și comunicare.

Studiile au evidențiat faptul că interactiunile pline de afecțiune duc la înmulțirea conexiunilor neuronale.

Betty Hart și Todd Risely de la Universitatea din Kansas au înregistrat peste 1300 de ore de interacțiune între părinți și copii din familii care proveneau din medii economice și etnice diferite. Descoperirile lor, publicate în cartea Meaningful Differences in Everyday Experience Of Young American Children, au arătat că există o legătură directă între performanța academică a copiilor și numărul de cuvinte rostite în familia lor de la naștere și până la vârsta de trei ani

„By giving children positive interactions and experiences with adults who take the time to teach vocabulary, oral language concepts, and emergent literacy concepts, children should have a better chance to succeed at school and in the workplace.”

Rezultatele studiului au pus în evidență faptul că acei copii care auziseră aproximativ 3000 de cuvinte pe oră-cam 30 000 de cuvinte pe zi-au devenit adulți de succes. Acest volum de cuvinte s-s-a constatat că există ma degrabă în rândul familiilor în care părinții erau profesioniști într-un anume domeniu, situație destul de comună. În familiile cu un statut socio-economic mai scăzut, s-au întâlnit diferențe mai mari în ceea ce privește numărul de cuvinte rostite în familie, de la 500 la 3000 de cuvinte pe oră. Asta înseamnă că, pe durata unui an, unii copii vor auzi 11 000 000 de cuvinte, în timp ce alții vor auzi 3 000 000 de cuvinte sau mai puține.

În cele din urmă, nu contează dacă te-ai născut într-o familie bogată ori săracă: „diferența între succes și eșec, fericire și nefericire este dată de cantitatea de cuvinte împărtășite în fiecare moment între copil și cel care îl îngrijește”, spun autorii.

Nu este vorba doar despre cantitatea cuvintelor rostite, ci și despre calitatea lor.

Copiii mici dezvoltă un vocabular mai bogat în cuvinte negative și au abilități mai mai reduse de a formula cuvinte pozitive, mai ales în ce privește stările lor emoționale și abilitatea de a atinge anumite scopuri. Totuși, cuvintele negative pur și simplu obosesc creierul copiilor, provocându-le anxietate, în timp ce cuvintele pozitive o scad (valabil și pentru adulți). În cazul copiilor supuși unui nivel ridicat de stres, cuvintele negative și critica interferează cu performanța memoriei, apărând asa numitele blocaje. Nu își pot aminti, pur și simplu, ce informații i-ar putea ajuta.

S-a constatat că atunci când îi învățăm pe copiii noștri să folosească mai multe cuvinte pozitive, de fapt creierul lor primește sprijin pentru a își putea cunoaște si controla mai bine emoțiile trăite și pentru a dezvolta o putere de concentrare mai mare.

Să le vorbim frecvent și să le citim copiilor mici mult, cu voce caldă, cu expresii faciale pozitive, pentru a crea climate de siguranță și încredere, propice dezvoltării lor armonioase și învățării.

sursa: Cuvintele îți modelează creierul, dr Andrew Newberg si Mark Robert Waldman