ARTICOL

De ce să lucrezi cu un freelancer?

„Antreprenoriatul este o potecă ca oricare alta către o versiune a noastră mai împăcată cu lumea și proprii demoni.” (extras din articolul lui Vlad Tausance, Mantuirea prin antreprenoriat)

Sunt freelancer din iunie 2012. Am luat decizia de a fi pe cont propriu (spre groaza familiei mele) cantarind bine lucrurile. Mi-am dorit sa fiu aliniata cu valorile mele, in cea mai mare parte din timp. Mi-am dorit sa am timpi de lucru flexibili si sa fiu eficienta fara stresul „statului la program”. Mi-am dorit sa nu mai fac „de toate”, ci sa ma concentrez pe acele subiecte care ma pasioneaza si la care sunt priceputa: comunicarea si psihologia pozitiva. Mi-am dorit sa onorez cel mai important contract din viata mea, pe perioada nedeterminata, acela de „personal trainer and life coach” pentru copiii mei (7 si 3 ani).

Nu este usor sa fii freelancer. Lucrezi mai multe ore. Nu ai o echipa in jur cu care sa schimbi cateva cuvinte sau la care sa cauti sprijin si resurse. Trimiti zilnic mailuri la care, uneori, nimeni nu se oboseste sa raspunda. Nu trebuie sa cumpere de la tine, ci doar sa scrie doua randuri: am primit, am vazut, nu ma intereseaza deloc/acum/in viitorul apropiat, multumesc. Te lovesti de preconceptiile clientilor. Multi prefera sa angajeze firme cunoscute de training, platind de multe ori fee-uri neobrazat de mari pentru aceleasi servicii pe care le poate livra si un freelancer. De ce? Justificarea este ca x firma de training are un nume, un sediu, inspira incredere, stii de unde sa ii iei. Ma face mereu sa zambesc naivitatea asta legata de nume…..Eu imi pun in joc numele propriu, reputatia mea afecteaza si familia mea. Nu am o firma pe care sa o inchid cand dau faliment, pe care sa o rebranduiesc cu alt nume mai fancy si sa o iau de la capat. Nu, eu defilez in lume cu numele meu: Andreea Burdalescu, specialist in comunicare si psihologie pozitiva. Este numele pe care il las mostenire copiilor mei, nu imi permit deci sa tratez superficial vreun contract. Pe factura, este trecuta adresa mea….Daca as fi o companie care are nevoie de servicii din zona de training, as angaja firme de training doar daca as avea proiecte mari, ca volum si intindere in timp. Proiecte de care un freelancer nu s-ar putea ocupa. Probabil, sa nu generalizez. Eu colaborez cu alti trei traineri foarte buni, experimentati si cu un background educational valoros, cu care fac echipa atunci cand este nevoie de forta mai mare si de acoperirea unor subiecte pe care nu le am eu in portofoliu (team building-uri, cursuri de vanzari, de exemplu).

Am auzit reprosuri de genul: freelancerii strica piata. Cineva, posesor al unei firme de training, imi povestea cum a pierdut o licitatie in fata unui freelancer care avea preturi mai mici decat el. L-am intrebat daca pretul a fost singurul motiv pentru care a pierdut. S-a uitat la mine neintelegand prea bine. Ce ar mai putea fi?? Vin nesimtitii astia cu preturi de doi lei si ne iau fata….

Draga domnule, nu suntem nesimtiti….Avem decenta, preturile noastre reflecta onest munca noastra, nu intentionam sa va luam fata, dar daca se intampla, crede-ma ca nu doar pretul face diferenta….Ci si calitatea umana, dedicarea si profesionalismul cu care tratam fiecare client in parte, decenta si excelenta pregatire. Experienta lucrului cu un freelancer, seamana, uneori, cu experienta cumpararii dintr-un boutique care iti ofera private experience. Sigur, daca esti obisnuit cu angro-uri sau mall-uri, nu prea te vei simti in largul tau intr-un boutique sic, in care sufletul proprietarului se ghiceste in fiecare detaliu…de la cum e amenajat spatiul, pana la alegerea pieselor de vanzare…

Felicitari celor care renunta la preconceptiile legate de freelanceri si ii cheama pentru a le adresa cateva intrebari. Pentru a-i testa intr-un demo si pentru a le incredinta un proiect. Vor primi servicii de calitate la preturi decente. Caci nu, nu stricam piata, doar o echilibram.